SEBARANG PERTANYAAN SILA HUBUNGI 04-653 6197/6471 ATAU EMEL bpss_pppjj@usm.my
MAKLUMAN PENTING!!!
JADUAL WEBEX (SEBELUM KURSUS INTENSIF), SIDANG AKADEMIK 2022/2023
HEBAHAN RAYUAN PENYEMAKAN SEMULA KEPUTUSAN PEPERIKSAAN KSCP BAGI SIDANG AKADEMIK 2021/2022
Tempoh permohonan rayuan penyemakan semula keputusan peperiksaan bagi Peperiksaan KSCP, Sidang Akademik 2021/2022 adalah 14 OKTOBER 2022 HINGGA 3 NOVEMBER 2022. Rayuan penyemakan semula keputusan peperiksaan yang diterima selepas tempoh ini tidak akan dipertimbangkan oleh pihak universiti.
Sila rujuk notis hebahan di bawah untuk maklumat lanjut tentang kaedah penyemakan semula keputusan peperiksaan.
HEBAHAN TERKINI: 28 SEPTEMBER 2022
PENDAFTARAN KURSUS BAGI PELAJAR YANG BELUM MEMENUHI KEPERLUAN MUET
Bagi Sidang Akademik 2022/2023, pendaftaran kursus bagi pelajar yang belum memenuhi keperluan MUET dibuka mulai 28 September 2022 sehingga 12 Oktober 2022.
Sebarang pertanyaan berkaitan MUET, sila emailkan kepada Timbalan Dekan (Akademik, Kerjaya & Antarabangsa), PPPJJ melalui email tda_cde@usm.my.
Sekian, terima kasih.COME CHAT WITH ME
FREE ENGLISH CONVERSATION WORKSHOP FOR USM STUDENTS
(BENGKEL PERBUALAN BAHASA INGGERIS PERCUMA)
KAJI SELIDIK TAHAP KEPUASAN PEMBELAJARAN DI PPPJJ
Pelajar yang dihormati:
Tujuan kaji selidik ini adalah untuk mendapatkan maklum balas anda tentang tahap kepuasan sepanjang pembelajaran anda di PPPJJ, USM. Hasil kajian ini akan digunakan untuk penambahbaikan PPPJJ secara keseluruhan. Kami mengalakkan semua pelajar memberi respon untuk soal selidik ini. Anggaran masa untuk menjawab soal selidik adalah 5 - 10 minit untuk diselesaikan.
Kaji selidik ini merangkumi bahagian-bahagian penting seperti :
KEMUDAHAN INTERNET DAN KOMUNIKASI
PENTADBIRAN PPPJJ
PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
SISTEM SOKONGAN
Penyertaan anda adalah amat penting. Kami ingin mendapatkan maklumbalas anda terhadap tahap kepuasan pembelajaran di PPPJJ, USM. Maklum balas anda dalam kaji selidik ini memberi peluang kepada pihak PPPJJ melakukan penambahbaikan berdasarkan keperluan pelajar.
Sila klik pautan ini untuk berkongsi maklum balas anda:
Sekiranya anda mempunyai pertanyaan mengenai kaji selidik ini, sila hubungi Pn. Nurul Farhana Amir Hamzah, Penolong Pendaftar di farhanaah@usm.my
Dengan melengkapkan dan menyerahkan kaji selidik ini, anda menunjukkan persetujuan anda dalam penyertaan kajian ini. Penyertaan anda amat dihargai.
*Kemas kini 28/9/2022
KAJI SELIDIK KEBOLEHPASARAN PROGRAM AKADEMIK –
SARJANA MUDA SAINS KEMASYARAKATAN (EKONOMI)
Assalamualaikum & Salam Sejahtera,
Graduan Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan Ekonomi (Kepujian) memang menjadi kegemaran majikan yang mencari pekerja yang memiliki pengetahuan multidisiplin yang luas, berkemahiran analitikal dan berkomunikasi, berkeupayaan menyelesai masalah, kreatif dan berinovasi. Mengikut laporan Critical Occupations List 2020/2021 oleh Kementerian Sumber Manusia bersama TalentCorp, bidang pekerjaan kritikal (dan kod MASCO) yang boleh diceburi oleh graduan daripada program Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan Ekonomi (Kepujian) mengikut pengkhususan dalam minor program yang dipilih masing-masing termasuk:
• Pengarah Urusan dan Ketua Eksekutif (1121)
• Pengurus Sumber Manusia (1212)
• Pengurus Polisi dan Perancangan (1213)
• Pengurus Perkhidmatan Perniagaan (1214)
• Pengurus Jualan dan Pemasaran (1221)
• Pengurus Pemasaran dan Perhubungan Awam (1222)
• Pakar Penyelidikan dan Pembangunan (2426)
Lain-lain peluang pekerjaan yang berkaitan Bidang Ekonomi termasuk :
Ø Penganalisis Ekonomi
Ø Perunding Ekonomi
Ø Pegawai Kewangan
Ø Pegawai Perancang Ekonomi
Ø Penganalisis Dasar
Ø Pengurus Jualan Runcit dan Borong
Ø Pengurus Perkhidmatan
Ø Pentadbir
Ø Penolong Pengarah
Ø Pegawai Pentadbiran Awam/ Pegawai Tadbir dan Diplomatik
Ø Usahawan
Ø Pegawai Penyelidik
Ø Pensyarah/Pendidik
Program Akademik Baharu – Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan Ekonomi (Kepujian) ini merupakan program yang menggantikan Program Sains Kemasyarakatan Ekonomi yang tidak ditawarkan (dijumudkan) bermula sidang akademik 2021/2022. Pautan kajian pasaran Program Akademik Baharu - Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan Ekonomi (Kepujian) adalah seperti di bawah:
https://forms.gle/cKT4S1aaUYiaRmHM9Kami memohon kerjasama tuan/puan mengisi borang kaji selidik ini. Sukacita dipohon agar kajian pasaran ini turut dihebahkan kepada saudara mara dan kenalan anda.
Sila baca setiap pernyataan yang diberi dan tanda pada kotak yang disediakan.
Maklum balas anda amat dihargai. Terima kasih atas kerjasama anda.
HEBAHAN 'RAYUAN PENYEMAKAN SEMULA KEPUTUSAN PEPERIKSAAN BAGI PEPERIKSAAN SEMESTER KEDUA/AKHIR, SIDANG AKADEMIK 2021/2022
Tempoh permohonan rayuan penyemakan semula keputusan peperiksaan bagi Peperiksaan Semester Kedua/Akhir, Sidang Akademik 2021/2022 adalah 8 SEPTEMBER 2022 HINGGA 10 OKTOBER 2022. Rayuan penyemakan semula keputusan peperiksaan yang diterima selepas tempoh ini tidak akan dipertimbangkan oleh pihak universiti.
Informasi dan borang permohonan boleh dimuat turun / diperolehi daripada laman sesawang bpa.usm.my atau di kaunter perkhidmatan Bahagian Pengurusan Akademik, Jabatan Pendaftar, Aras 5, Bangunan Canselori, USM, Pulau Pinang mulai 8 September 2022 (Khamis).
Sila rujuk notis hebahan di bawah untuk maklumat lanjut tentang kaedah penyemakan semula keputusan peperiksaan.
MAKLUMAN TUNGGAKAN YURAN PELAJAR
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,
Semua pelajar yang masih mempunyai tunggakan yuran dimohon untuk menjelaskan yuran tertunggak berkenaan sebelum keputusan peperiksaan diumumkan pada 5 September 2022.
Kegagalan menjelaskan tunggakan yuran akan menyebabkan pelajar disekat untuk melihat keputusan peperiksaan dan tidak dapat membuat pendaftaran kursus bagi Sidang Akademik 2022/2023.
Sehubungan itu, semakan baki tunggakan yuran dan pembayaran boleh dibuat secara atas talian melalui portal Campus Online pelajar seperti langkah-langkah berikut:
Sekian, harap maklum.
PENDAFTARAN MAJLIS MAHASISWA ANAK PAHANG (MAMPAN)
Pelajar yang berasal dari Negeri Pahang diminta untuk mendaftar sebagai ahli MAMPAN bagi tujuan pengumpulan data dan kebajikan pelajar.
Pendaftaran boleh dibuat di pautan https://tinyurl.com/refzmsjh
KAD PRIHATIN SISWA UNIVERSITI SAINS MALAYSIA
Kad Prihatin Siswa (KPS) adalah kad matrik pelajar menggabungkan kad identiti pelajar dengan kad debit RHB Islamic Bank. Borang persetujuan pembukaan Akaun RHB akan dimuat naik melalui Campus Online pelajar mulai 21 Jun sehingga 6 Julai 2022.
Semua pelajar perlu mengemaskini maklumat pelajar melalui pautan tersebut untuk persetujuan pembukaan akaun RHB. Pengaktifan kad akan dilakukan di kampus USM masing-masing, pelajar tidak perlu ke mana-mana cawangan RHB.
Untuk maklumat lanjut, para pelajar boleh menghubungi Bahagian Hal Ehwal Pembangunan Pelajar & Alumni Kampus masing-masing.
BHEPA Induk :bhepa@usm.my / 04-6533107TINJAUAN MINAT MELANJUTKAN PENGAJIAN DALAM PROGRAM SARJANA MUDA KEJURUTERAAN SECARA JARAK JAUH
Pusat Pengajian Pendidikan Jarak Jauh (PPPJJ) sedang membuat tinjauan minat para pelajar yang mempunyai diploma kejuruteraan dan ingin melanjutkan pengajian dalam Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan di Universiti Sains Malaysia secara Jarak Jauh.
Sila klik pautan ini untuk berkongsi maklum balas anda:
https://forms.gle/fpWjAycENYtaxyF39
Maklum balas anda amat dihargai.
Sekian, terima kasih.
- Hebahan Kursus Micro-Credential@USM PPPJJ Secara Dalam Talian
Modul ini diterbitkan oleh: Pusat Pengajian Pendidikan Jarak Jauh (PPPJJ) dan CDAE (Centre for Development of Academic Excellence), Universiti Sains Malaysia
Kini boleh didapati di:
*Learning for Life - Micro-credential@USM*
Anda boleh menekan link di bawah untuk menyertai kursus berikut:
1. *Invertebrate Diversity*
Oleh Dr. Amirah Hurzaid
Pautan: https://bit.ly/InvertebrateDiversity
2. *Basics of Chemistry*
Oleh: Dr. Enis Nadia Md. Yusof
Pautan: https://bit.ly/BasicsofChemistry
3. *States of Matter*
Oleh Pn. Anis Tasnim Md. Yusof
Pautan: https://bit.ly/Statesof_Matter
Info lanjut di: https://www.facebook.com/MCPPPJJUSM
- PERMOHONAN PEMBAYARAN / TUNTUTAN YURAN PENGAJIAN MELALUI KWSP
Permohonan boleh dibuat melalui atas talian di https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=wCwTWsfjxUWwcq2OBrKj9pdctKg4eHhAnx8an672ln5UMktFSkU5SEg4SDRUNzdIQ1RKR0JNSjBRTy4u
atau imbas Kod QR di bawah :
1) Permohonan yang dibuat melalui pautan di atas akan diterima oleh pihak Jabatan Bendahari.
2) Makluman akan dibuat kepada pelajar yang memilih untuk mengambil surat pengesahan di Kaunter Jabatan Bendahari (Bangunan D12).